Capela de San Martiño

mapa ficha

Referencia:

010057

Nomenclator:

3200502

Coord. UTM:

x: 605087 y: 4645539

Concello:

Baltar

Parroquia:

BALTAR

Lugar:

Gomariz

Tipoloxía:

Arquitectura Relixiosa

Tipo:

Capelas

Subtipo:

Capela

Etapa Histórica:

Idade Moderna

Estilo Relevante:

Popular
Capela de San Martiño

Descrición:

No medio do núcleo de Gomariz no barrio do Santo, atópase esta capela de perpiaño. Presenta planta rectangular dunha soa nave e cuberta de tella do país a dúas augas. A fachada principal consta de porta de madeira de dobre folla con arco de medio punto con grandes dovelas, flanqueada por vanos rectangulares en disposición horizontal, tipo troneira. O remate superior de pseudoespadana sobre base cuadrangular con cornixa moi voada. O campanario ten un arco de medio punto coroado por pequeno frontón triangular decorado con pináculos piramidais de bola e cruz sobre o vértice. Nos muros laterais ábrense dous vanos rectangulares e ademais, ten unha cornixa moldurada que percorre todo o beiril da edificación. As catro esquinas da cuberta decóranse con pináculos piramidais de bola e o vértice traseiro remata cunha cruz de pedra.
 
 Os paramentos exteriores están encintados e pintados de branco.
 
 No libro 4.3.8. Libro de visitas de BALTAR aparecen as seguintes referencias tanto da Capela de San Martiño como da Nosa Señora dos Montes, que na actualidade non se conserva nin se sabe onde estaría ubicada.
 Fol.1. Visita parroquial do 22 de Xullo de 1687.
 "...Ay dos hermitas una de San Martin, y otra de Nuestra señora de los Montes, en donde se dice missa y la de San Martin tiene su ornato...".
  Fol.8. Visita do 22 de outubro de 1699.
 Volve a citar as dúas capelas da anterior visita.
 Fol.19. Visita do 13 de Outubro de 1712.
  Cítanse tres capelas: "... la una de santa Maria dos montes la otra de San Adrian y la otra de san Martin..."
 Fol.35. Visita do 23 de Febreiro de 1735.
 "... Ay una hermita de San Martin, otra de San Adriano, y otra de nuestra Señora de los Montes".
 Fol.44. Visita do 7 de Xuño de 1764.
 "... ay tres Hermitas, una de san Martin de Gomariz, y en ella esta fundada una Capilla a que esta atitulado Don Hermenegildo Diaz, y por quanto no se halla en este libro copia de la fundazion manda su merced al Abad, le haga saber que dentro de dos meses, contados desde el dia de la notificazion le presente copia de dicha fundazion para saber sus cargas, y si se cumplen: y asi mesmo le de quenta y razon de una limosna, que consta haver recivido de los vezinos de dicho lugar para reparos de la referida Hermita, todo lo qual cumpla pena de excomunion maior...Ay tambien otra Hermita de Nuestra Señora de los Montes y otra de San Adriano...".
  Fol.50. Visita do 29 de Xuño de 1769.
 Volve a citar as 3 capillas anteriores.
 "Ytem por quanto su Merced esta informado de que los vezinos del lugar de Gomariz, sin licenzia del Abad dieron la campana de la ermita de San Martin, a un campanero para fundirla, y este no la restituió, ni parecio mas con ella, por no haverle tomado fianza manda, que el Abad les haga saber apronten a su costa otra campana sufiziente para dicha ermita, y siendo omisos en esto los apremie con asistencia de Notario o escrivano...". Nunha nota ao marxe aparece escrito "pusieron campana".
 Fol.54. Visita do 26 de Setembro 1818.
 Cita de novo as tres capelas.
 Fol.56. Visita do 29 de Setembro 1830.
 "Hay en el lugar de Gomariz una Ermita titulada de San Martin; otra titulada de Nuestra Señora de los Montes en despoblado; las cuales estan decentes; y estan sostenidas aquella por los vecinos de dicho lugar de Gomariz y sus limosnas, y la otra con las limosnas del lugar de Baltar y mas devotos, pues no tiene fincas ni renta alguna; y se celebra misa en ellas en las respectivas festividades del santo titular; y tambien en otras de devocion, si se ofreciere, con licencia del Parroco; y otra de San Adrian sita en despoblado, que se halla arruinada...".
 Libro 4.3.9 de BALTAR aparece:
 Fol.4. Visita 6 novembro 1685.
 "...ay una hermita de Nuestra señora de los montes que esta decente otra hermita de San Martin de Gomariz que tambien esta decente".
 
 
DOCUMENTACIÓN:
-A.H.D.OU.
   BALTAR
        Libro 4.3.8. Libro de Visitas.
        Libro 4.3.9.
 
 

volver a búsqueda